torsdag 24 oktober 2019

Fläskfilé i lingonsås

Denna har rätt har min syster pratat om många gånger men nej, jag tyckte inte att lät något vidare gott.
Trots det så har jag nu lagat rätten och den är verkligen supersmarrig!

Då jag tycker om stekyta på kött så har jag brynt köttet runt om först men det behöver man inte göra. Så välj själv.

Ingredienser:
800 g fläskfilé alternativt fläskytterfilé
1 tsk salt
nymald svartpeppar
3 dl vispgrädde
1 dl rårörda lingon
4 msk koncentrerad kalvfond
2 msk kinesisk soja.

Gör så här:
Sätt på ugnen på 175 grader.
Skär bort hinnor från köttet. Salta och peppra. Bryn köttet runt om i en stekpanna. När det är klart lägger du över köttet i en brödform. (som rymmer 1,5-2 liter)
Vill du inte bryna köttet så krydda det med salt och peppar och lägg det direkt i en bakform.
Blanda grädde, lingon, kalvfond och kinesisk soya.
Häll blandningen över köttet.

Ställ in i ugnen i och tillaga tills köttet håller en innertemperatur på 70 grader
Fläskfilé tar cirka 35 minuter medans en fläskytterfilé tar cirka 1,5 timma.

Servera med hasselbackspotatis, kokta morötter och sockerärtor eller bara en sallad.
Inför serveringen brukar jag skära upp köttet och sedan lägga tillbaka det i såsen.

Receptet är beräknat till 4 personer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar