måndag 26 mars 2012

Marula - Ananas, ny glass från Sia

I helgen har vi testat en av Sias nya glassar. MarulaAnanas heter den. Det är en gräddglass med marulasmak och ananassylt.

Vi tyckte om glassen, den hade en "lagom" smak av ananas sedan kan jag nog inte säga att den smakade marula då jag inte vet hur det smakar?!?

Innehåll: Mjölk, grädde, glukossirap, ananassylt (10%)[ananas, socker, syra (citronsyra), förtjockningsmedel (pektin), arom], vasslepulver, socker, druvsocker, emulgeringsmedel [mono- och diglycerider av veg fettsyror], färgämne [betakaroten], stabiliseringsmedel [fruktkärnmjöl, guarkärnmjöl], naturlig arom.
Näringsvärde per 100 g:
Energi 900 kJ/ 210 kcal.Protein 2,5 g, kolhydrater 25 g och fett 11 g.
Volym/vikt: 500 ml / 260 g

Marula var en ny frukt för mig. När jag googlade hittade jag följande info på wikepedia:
Marulaträdet har många olika användningsområden och har därmed genom historien spelat en viktig roll för invånare främst i Namibia, Sydafrika och Botswana.[1] Bland annat kan barken användas som profylax för malaria och frukten är rik på C-vitamin och antioxidanter. Utöver att ätas används frukten även till att framställa likören Amarula.

Kanske lärde ni er något!?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar