fredag 1 mars 2013

Risotto med räkor

Nu har jag nsöat in på risotto - dessutom så gillade Alma det skarpt! Idag har jag experimenterat mig fram till ett eget recept där var mina ingredienser till 2- 3 personer:

1 bananscharlottenlök
1 stor vitlöksklyfta
1 msk olivolja
0,5 röd chilifrukt
2,5 dl aborioris
600-700 g räkor med skal
6 gröna sparrisar
6 körsbärstomater
5 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
1 dl vitt vin
salt
minst 1 dl riven parmesan

Skala och hacka löken. Sätt på en kastrull och häll i oljan. Fräs den hackade löken och pressa i vitlöken, finhacka chilin och tillsätt den. Tillsätt därefter riset och låt allt fräsa i ca 3 min. Under tiden kokar du upp vatten och en buljongtärning.
När riset fräst klart så tillsätt en tredjedel av buljongen och kanske hälften av vinet, lite salt kan du också tillsätta. Sänk värmen så du kanske har det på 3:ans värme. Låt riset stå och svälla i ca 15 - 20 min, tillsätt mer buljong och vinet successivt.

Under tiden fileár du tomaterna och skär sparrisen i sneda skivor. Fräs sparrisen i lite smör någon minut. Skala räkorna.

Smaka av riset efter ca 15 min, det ska ha en liten hård kärna i sig, då är det klart. Riv ner parmesanost efter smak, tillsätt därefter tomaterna, sparrisen och räkorna.
Låt allt bli riktigt varm. Servera med ett glas väl kylt vitt vin, mums!

Skulle du vilja ha risotton lite såsigare så tillsätt lite grädde innan du serverar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar