onsdag 19 september 2012

Vitvinssås

Finns det något godare än en smarrig vitvinssås?
Så här gör jag min sås, som vanligt är jag dålig på mängden av ingredienserna men jag ska försöka ange mått.
Det här receptet är till 6 pers och då behöver du:

1 scharlottenlök
1 vitlöksklyfta
ca 100 g rotselleri
100 g palsternacka
2 msk smör
3 dl vitt vin
2 dl vatten
fond eller 1 fiskbuljongtärning
några kvistar timjan
3 dl grädde
lite vitvinsvinäger

Smält smöret i en kastrull. Skala och hacka scharlottenlök, skiva vitlöksklyftan i tunna skivor. Fräs i smöret.
Skala och hacka rotselleri och palsternacka, låt dem fräsa med löken, tillsätt färsk timjan. Låt detta fräsa i 5 - 10 min.
Häll sedan på vin och vatten, tillsätt din fond eller buljongtärning. Låt detta reducera tills dess det återstår ca hälften.
Häll i grädden, låt såsen koka upp. Smaka av med salt och cayennepeppar och kanske en 1 tsk vitvinsvinäger för att få lite syra i såsen. Sila av såsen och den är klar att serveras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar