tisdag 24 april 2012

Nötrulltårta med aprikosgrädde

Rulltårta är något som man nästan aldrig bakar längre, undrar varför? Det är gott, enkelt och går snabbt.
Här är ett recept på en nötrulltårta med aprikosgrädde.
Det här behöver du:

3 ägg
1,5 dl socker
100 g hasselnötskärnor
1,5 tsk bakpulver
1 msk potatismjöl

Fyllningen
3 dl grädde
1 liten burk aprikoser (425 g)
florsocker

Sätt ugnen på 250 gr- Lägg ett bakplåtspapper i en långpanna 30 x 40 cm. Smörj gärna pappret lite.
Vispa ägg och socker pösigt. Mal nötterna och blanda dem med bakpulver och potatismjöl, rör ner blandningen i äggsmeten, Bred ut smeten jämt.
Grädda genast i 5 min. Stjälp upp kakan opå sockrat papper. Låt kakan svalna under plåten

Vispa grädden. Låt aprikoserna rinna av, skär dem i små bitar och blanda demmed grädden.
Bred fyllningen över kakan, rulla ihop och sikta lite florsocker över.

2 kommentarer:

  1. Denna rulltårta ska jag göra till helgen, min mamma gjorde den ofta, men jag har som många andra glömt bort den. Mums va gott det ska bli. Har precis hittat din blogg, jag måste säga att jag gillar mycket av det du har gjort, jättemumsiga rätter.

    SvaraRadera
  2. Tack för din kommentar, det är så himla kul när någon skriver!
    Visst är det gott med nötrulltårta, riktig 80-tals nostalgi.
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera