tisdag 10 april 2012

Tomatkompott

Idag har jag kokt tomatkompott, ganska gott och ska tydligen göra sig bra till ostbricka mm. Receptet kommer från ICAs tidning Buffé.

Ingredienser
500 g körsbärstomater (gärna på kvist)
1 dl färskpressad citronjuice
2 dl socker

Gör så här:
Dela hälften av tomaterna. Lägg alla tomater i en vid kastrull. Tillsätt citronjuicen. Koka upp och låt sjuda ca 10 minuter.
Ta från värmen och strö över sockret. Blanda försiktigt. Låt småkoka 5–10 minuter till simmig konsistens. Låt kallna. Häll upp i en väl rengjord glasburk. Ställ i kylen.

2–3 timmar före festen: Ta fram kompotten och låt stå i rumstemperatur. Servera gärna till en paj eller till en ostbricka.

2 kommentarer:

  1. Måste bara skriva och tacka för receptet på tomatkompotten. Råkade snubbla över den här och nu ikväll ska jag göra den för andra gången. Jag gör den till frökex som jag gör själv och så cheddarost och sedan tomatkompotten på det är supergott. Själv använder jag sötningsmedel men det går ju lika bra. Tack igen :)

    SvaraRadera
  2. Roligt att du tycker om den! Visst är det gott till lite god ost!

    SvaraRadera