lördag 29 december 2012

Kanapeer eller snittar

På 70-talet serverades det ibland "snittar". Det var små läckra kantskurna smörgåsar.....minns att detta serverades när min syster gick ur realskolan. Tror att det var 1967.

Ivarjefall så är vi bortbjudna till nyår och vi ska ha med oss förrätt. Jag har haft värsta idé torkan men nu har jag bestämt mig för olika snittar eller kanapeer. På nyårsfesten kommer vi att vara sex vuxna, fyra tonåringar och en liten knatte på 8 månader.

Till ungdomarna/barnen kommer jag att göra mer "barn" anpassade snittar med ost och vindruva, ägg och kaviar, spritsad leverpastej och ev någon mer sort

Till oss vuxna har jag tänkt göra 4 eller 5 olika sorters snittar.

En av snittarna jag ska bjuda på är en jordärtskockscheesecake med bacon strössel. Den skulle kunna serveras som ensam rätt men jag kommer att välja att skära den i små fyrkanter ca 3 x 3 cm. Här kommer receptet:

75 g smör
150 g kavring
400 g jordärtskockor
2 dl grädde
1 dl mjölk (3 %)
3 gelatinblad
1 dl créme fraiche
100 g naturell färskost, typ philadelpia ost
1/2 tsk salt
1/2 krm cayennepeppar

Till garnering behöver du:
6 dadlar
2 paket, (á 140 g)
ca 2 msk crema de balsamico
1 ask shisokrasse eller smörgåskrasse

Gör så här:
Smält smöret och låt det svalna. Mixa kavringen fint i matberedare. Häll i smöret under fortsatt mixning. Häll smulet i en form, 18 x 25 cm, klädd invändigt med plastfolie. Packa det hårt och ställ i kylen.
Skala jordärtskockorna och lägg dem i kallt vatten. Ta upp ca 100 g och fin tärna. Koka tärningarna mjuka i lättsaltat vatten, ca 15 min. Sila av vattnet.
Skiva de resterande jordärtskockor och lägg i en kastrull tillsammans med grädde och mjölk. Småkoka under lock tills de blivit mjuka, ca 15 min. Lägg gelatinbladen i kallt vatten, ca 5 min.
Mixa de skivade jordärtskockorna slätt med crème fraiche och färskost. Krydda med salt och cayennepeppar. Värm blandningen försiktigt på spisen och rör ner jordärtskockstärningar och gelatinblad. Låt svalna något.
Häll smeten över kavringen och ställ i kylen att stelna, 4–6 timmar.

Garnering:
Kärna ur och finhacka dadlarna.
Strimla baconet och stek det knaprigt i en stekpanna. Tillsätt dadlarna och låt dem steka med ca 1 minut. Låt rinna av på hushållspapper.
Ta cheesecaken ur formen och skär i små bitar med vattensköljd kniv. Toppa med bacon- och dadelkrispet. Droppa över crema di balsamico och garnera med krasse.

Har aldrig lagat denna rätt tidigare men jag tror att den är i min smak då jag älskar jordärtskockor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar