torsdag 31 januari 2013

Smarrigaste kladdkakan

Oftast när jag gör kladdkaka så gör jag en enkel variant på ägg, smör, socker och kakao. För ett tag sedan tänkte jag att jag skulle baka en kaka med mörk choklad, det gjorde jag och den blev verkligen super smarrig. Den är väldigt dryg, vi var tre vuxna och 3 barn som åt - det gick bara åt en tredjedel.

Receptet är beräknat till en form som är 24 cm i diameter.

200 g smör
200 g mörk choklad 70%
4 ägg
2,5 dl vetemjöl
0,5 dl kakao
1 krm salt

Smaksätt gärna kakan med kaffe eller någon likär. Jag hade 0,5 dl vatten som jag blandade med 2 tsk nescafé. Du kan även tillsätta ca 0,75 dl baileys eller lite kahluá

Gör så här:
Klä botten av en form med löstagbar kant (24 cm i diameter) med bakplåtspapper. Smöra pappret och kanten på formen.
Smält smöret i en kastrull. Bryt ner chokladen i mindre bitar och smält den försiktigt, rör till en jämn smet. Låt svalna lite.
Vispa upp äggen lätt tillsammans med sockret, rör ner din smaktillsättning och därefter chokladsmeten.
Blanda mjöl, kakao och salt. Sikta ner detta i smeten.
Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader, cirka 15 minuter. Min var i 17 minuter och den blev perfekt i min smak.

Låt kakan svalna något. Pudra över lite florsocker och servera den med lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar