måndag 29 augusti 2011

Havtorns- och rödbetssylt

Som ni redan vet så älskar jag att dona i köket. Av en del av mina havtorn har jag gjort en sylt. Här kommer receptet (ger ca 3 dl sylt):

Havtorns- och rödbetssylt
250 g skalade rödbetor
saften av 1/2 citron + 1 tsk rivet citronskal
2 dl strösocker
2 dl råsaft av havtorn
1 cm hackad röd chili.

Riv de skalade rödbetorna grovt. Häll citronsaften och skalet över de rivna rödbetorna.
Blanda sockret och havtornsråsaften, låt de koka till en sirapsliknande konsistens, skumma under kokningen. Blanda sedan i rödbetorna och chilin.
Koka tills rödbetorna blivit genomskinliga och vätskan har fått en tjockare konsistens. Testa att göra geléprovet.
Häll upp på väl rengjorda burkar. Tillslut när sylten är het och vänd burkarna upp och ner så att locken sluter tätt.

Denna sylt är jättegod till ost.

1 kommentar:

  1. Innan har jag gjort havtornsmarmelad. Detta låter spännande, så det ska jag prova:) Hälsningar Camilla

    SvaraRadera