måndag 15 augusti 2011

Pop Rocks, Crazy Dips och Power Dips

Känner ni igen namnen? På 70-talet var Pop Rocks ett populärt kolsyrat godis som senare blev förbjudet då det skulle kunna explodera i munnen, skada luftvägarna och orsaka kvävning (inget av detta har kunnat bevisats). Det var ett slags godis där man doppade en klubba i några kolsyrekristaller s k Popping candy. Några år senare kom ett liknande godis som heter Crazy Dips och som är ofarligt.

Nu undrar ni nog varför jag köpt detta??? Jo, för ett tag sedan var vi i Köpenhamn och på restaurang "Den lille Fede" fick vi en spännande dessert. Det var en brownie med vispad grädde med fläder i och något som "poppade" i munnen. Det var en superhäftig känsla! Först trodde jag att det var ett slags socker men efter att ha mailat med Dansukkers kundtjänst fick jag veta att det inte fanns något sådan socker.

Så kom jag att tänka på ovanstående godis och tänkte att det måste vara detta som fanns i den vispade grädden. Så nu ska jag testa! På lördag blir det kräftskiva med släkten och Lina har bakat Leilas brownies och till dem tänker jag servera "smäll-grädde". Hur det gick får ni veta senare.

Obs pulvret ska nog inte i grädden utan ska strös på brownien

2 kommentarer:

  1. Var det poppiga verkligen i grädden? Har för mig att det låg på kakan!

    SvaraRadera