torsdag 11 augusti 2011

Överraskning och fest

Till helgen ska vi på 40 års fest. Det ska bli fantastiskt kul mycket god mat och trevliga människor.
Lina har en överraskning till mig på lördag. Jag ska vara klar kl 12:00 då hämtar hon mig. Ska ha packat ner hårblås, smink, parfym, badkläder, festkläder mm. Spännande! Någon typ av bad lär det bli, kanske lite make up!! How knows. Jag får berätta när jag vet mera.
Så någon speciell mat behöver jag inte tänka på till helgen men jag tänkte tipsa er om en god förrätt eller en bufférätt.
Getosttarte
ca 15 bitar
Du behöver:
20 st saltiner kex
100 g smör
3 gelatinblad
2 dl turkisk yogurt
200 g philadelphia ost
200 g chèvreost
1,5 dl solrosfrön
Smält smöret, smula sönder kexen och blanda med det smälta smöret. Tryck ut detta i en form med löstagbar kant (ca 24 cm i diameter). Blötlägg gelatinet i kallt vatten i ca 5 min.
Smält osten och 1 dl av yogurten, tillsätt de urkramade gelatinbladen. Rör samman philadelphiaosten med den resterande yogurten, vispa sedan i chèvre blandningen. Häll upp i formen och låt den stelna i kylen i minst 1 timma. Rosta solrosfröna i en torr stekpanna, häll dessa över tårtan.

Servera med fikonconfit och en sallad. Till salladen passar det bra med en vinägrett på citron, honung och olja.

Om någon lagar denna rätt så vore det kul att få en kommentar om vad ni tycker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar