tisdag 23 augusti 2011

Tiramisú

I sommar har vi haft en vikarie på vårt jobb. En italiensk kvinna som heter Paola. Då jag alltid haft passion för mat så pratade vi italiensk mat. I fredags var sista dagen hon var hos oss och då bjöd hon oss på en fantastiskt god Tiramisu, gjord på äkta italiensk sätt. Paola känner till min blogg och jag har frågat om jag fick lägga upp hennes recept här och det fick jag gärna, så här är receptet.

Tiramisú

4 dl grädde
10 msk socker
8 äggulor
1 kg mascarpone ost ( 4 pkt á 250 g)
400 g Savoiardikex
8 msk starkt espressokaffe
8 msk Amaretto eller whisky
kakaopulver

Vispa grädde och 2 matsked socker med elvisp till hårt skum. Vispa äggulorna och resten av sockret med elvisp tills de blir krämiga. Vänd ner mascarponeost med elvisp tills allt blir krämig. Rör ner den vispade grädden (men inte med elvisp). Sätt in krämen i kylskåp.
Lägg ut kexen i en form.
Blanda espressokaffe och likör och droppa på kexen men inte för mycket.
Lägg på ett lager krämen, därpå ett lager kex, droppa på espressokaffe/likör/blandningen och lägg på resten av kräm.
Strö över kakaopulver och låt stå minst 2 timmar i kylskåp!

Lycka till!!

Detta blir en väldigt stor form som räcker till 20 pers.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar