söndag 14 augusti 2011

Inköpslista

Tänkte skriva lite om vad som behövs till veckans middagar. Basvaror tar jag inte med utan endast huvudingredienser.
Skriver ingredienserna löpande:
nötfärs, vinmarinerad kassler, salami, risonipasta, Mutti pizzasås (till pizzan) räkor, fetaost, vitkål, haricotvert, färsk spenat, morötter, tomater, broccoli, dill, parmesan, räkor, 1 pkt matlagningsgrädde, turkisk yogurt, lime.

Receptet på risonipastan innehåller fler ingredienser än jag skrivit upp. Jag tycker inte att du behöver ha det så exakt. Till den tänker jag att du gör en kall sås på turkisk yogurt, sweetchilisås, riven lime och pressad vitlök.
Till soppan bör bröd serveras, knäckebröd eller mjukt bröd.
När du gjort soppan har du drygt hälften av grädden kvar, den har du till din torskgryta. Så hör gör jag den: Skiva 3 tomater och lägg i en smord vid kastrull eller traktörpanna. Lägg i de skivade tomaterna och fisken ovanpå. Salta och peppar. Hacka dillen och strö över rikligt. Häll på grädden och låt detta stå och sjuda på låg värme.
Sist vill jag prata lite om pizzan. Har du inte vetemjöl special så duger vanligt vetemjöl. På pizzan brukar jag ta vad som finns, lök, svamp, färsk tomat, kanske lite skinka och ost.

Den mesta mat jag lagar gör jar utan recept så mina instruktioner är lite på en höft. Hoppas att ni ändå får lite ideér.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar