lördag 18 februari 2012

Banana split

För några dagar sedan satt jag och Alma och titta de på repriser av Per Morbergs program: Vad blir det för mat?
Programmet visades i dubbelavsnitt och bl a gjorde han en Banana split till dessert.

Imorgon ska vi till Anna och Fredrik, vi ska ha med oss dessert så jag har tänkt göra en variant på Per Morbergs Banana Split

Först gör man sin egen glass. Jag har lånat Linas glassmaskin och det är faktiskt första gången jag gör glass. Så här gör jag min vaniljglass

Ingredienser:
5 dl grädde
5 dl standard mjölk
2 vaniljstänger
2 dl strösocker
10 äggulor.

Gör så här:Skilj äggulorna från vitorna, vispa äggulor och strösocker poröst. Häll i mjölk, grädde och de urskrapade vaniljstängerna i en kastrull. Låt detta koka upp. Börja med att försiktigt droppa i gräddblandningen i din vispade äggulor, rör samtidigt. Fortsätt att blanda i all gräddmjöken i gulorna. När allt är blandat häller du tillbaks det i kastrullen och värmer under omrörning till ca 75 grader. Låt sedan blandningen svalna. Dagen efter kör du den i glassmaskinen.

Har även gjort egna maränger idag och lyckats för första gången i mitt liv. Så här gjorde jag:

Vispa 5 äggvitor på medelhastighet till dem blivit till ett hårt skum. Blanda sedan i 2 dl strösocker och en nypa salt successivt, vispa på hög hastighet i 6 min.
Klicka eller spritsa ut smeten på bakplåtspapper. Grädda i 130 grader i ca 50 min. Låt dem sedan svalna i ugnen.

Vid servering börjar du med att lägga marängen på ett fat, lägg på en delad eller skivad banan, skeda upp vaniljglassen och spritsa på lite vispad grädde. Ringla över chokladsås och garnera med lite jordgubbar. MUMS!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar