torsdag 23 februari 2012

Pasta med strimlad biff och gorgonzolasås

Denna snabblagade rätt gör du enklast på lövbiff.
Till 4 personer har jag följande ingredienser:

300 g pasta
400 g nötkött, t ex lövbiff
1 gul lök
2 dl crème fraiche eller 2 dl grädde
1 msk oxfond
100 g gorgonzola eller ädelost

Gör så här:
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Strimla köttet tunt. Skala och hacka löken. Salta och bryn köttet i smör i en stekpanna. Lägg i löken och låt den fräsa med. Vispa ihop crème fraichen eller grädden, vatten och fond. Häll det i pannan. Låt koka 2–3 min. Smula ner osten i såsen, smaka ev av med mer kryddor.Servera med den nykokta pastan.

Det där med recept är inte riktigt min grej, jag tar ofta vad jag har. Har jag champinjoner hemma så fräser jag dem och blandar i såsen, eller kanske lite hackade sockerärter eller sugarsnaps.
Har du inte någon gorgonzola så ta ädelost eller någon annan mögelost. Vill du ha lite tjockare sås så red den lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar