onsdag 1 februari 2012

Grönsaker med dipp

Framåt kvällen blir man gärna sugen på något - ska man nu var nyttig så blir det mest att man tar en frukt, det är så enkelt.
Till helgen har jag tänkt att jag ska anstränga mig och göra iordning ett härligt fat med grönsaker och kanske två olika dipp såser.

Har tänkt servera gurkstavar, morotsstavar, sockerärter och lite blomkål.

Dippsåser kan man göra av gräddfil och någon mix, ex Estrella.

Själv har jag tänkt att experimentera med två egna röror. Bland mina recept finns en kall sås på sweet chili, rivet limeskal och vitlök. Den passar bra som dipsås. Sedan har jag hittat ett recept på en pepparotsdipp som jag har tänkt testa:

2 dl gräddfil eller turkiskt yoghurt
0,5 dl lättmajonäs
1 msk riven färsk pepparrot
1 tsk torkad persilja
0,5 tsk worcestershiresås
1 tsk citronsaft
1 msk riven lök
salt och peppar

Blanda ihop alla ingredienser och smaka av med salt och peppar.

Eller gör en chevré röra genom att mixa chevré, philadelfia ost och ev lite lätt creme fraiche för att göra röran lösare, också gott att dippa!
Bara fantasin sätter gränsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar