måndag 23 juli 2012

Äppelkaka

Äppelkaka kan man göra på massor av olika sätt. Min mamma gjorde aldrig "vanlig" äppelkaka utan hon gjorde någon variant där man stekte skorpsmulor i smör. Sedan varvade man det med äppelmos fast den varianten gör aldrig jag. Här kommer ett av mina recept:

Äppelkaka, 8 pers
1 ägg
1 dl strösocker
1 dl råsocker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
100 g smält smör
3 syrliga äpplen
1 tsk kanel
1/2 msk råsocker

Sätt ugnen på 175°.
Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt mjöl, bakpulver och smält smör. Rör till en jämn smet.
Häll i en smord och bröad form med löstagbar botten (28 cm). Bred ut smeten.
Skölj, kärna ur och klyfta äpplena tunt. Stick ner klyftorna i smeten. Pudra över med kanel och råsocker.

Grädda kakan mitt i ugnen ca 40 min tills den stannat i mitten. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar