onsdag 18 juli 2012

Blåbärspaj

Min mormor gick bort 1983, i den åldern jag var då så hade jag inte mycket tid över för henne. Detta har jag ofta tänkt på nu, hur ensam hon var.
Mormor flyttade hit från Finland 1959. Morfar dog och mormor flyttade hit till Varberg. Hon hade sin syster Ellen här också - och idag så har vi lärt känna Ellens barnbarn och barnbarns barn...tänk om mamma och mormor visste? Så roligt dem hade tyckt att det var!

I varjefall så har jag ett speciellt matminne av min mormor Mary och det var henne blåbärspaj, tyvärr har jag inte receptet men jag har försökt mig på att återskapa en liknande.
Här kommer mitt recept:

Deg:
175 g smör
3 dl mjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 krm salt

Fyllning:
250 g blåbär
1 msk potatismjöl
3 msk socker

Sätt ugnen på 225°. Smält smöret. Blanda de torra ingredienserna och rör i smöret. Tryck ut degen i en pajform. Blanda försiktigt blåbären med potatismjöl och socker, lägg i pajformen.
2. Grädda mitt i ugnen ca 30 min, till fin färg. Låt svalna helt och pudra med lite florsocker.

Servera med glass eller vaniljsås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar