fredag 27 juli 2012

Wallenbergare

Det finns många olika recept på Wallenbergare, i många recept är det väldigt mycket grädde.
Detta recept är enkelt och innehåller inte jättemycket grädde.

Dessa biffar lagade jag i fredags och jag gjorde potatismos på nypotatis och det blev riktigt gott. Ska du göra mos så skala potatisen riktigt.

Wallenbergare:

600 g kalvfärs
1,5 dl grädde
1 ägg
ströbröd
2 msk smör
1 tsk salt
2 krm peppar

Blanda ihop grädde och ägg. blanda sedan i färsen. Krydda med salt och peppar.
Forma färsen till biffar och panera dem i ströbrödet. Stek i smöret cirka 5 min på varje sida minuter på varje sida.

Servera de nystekta wallenbergarna med potatismos, lingon, gröna ärter och lite skirat smör.

2 kommentarer:

  1. Är du hemma i morgon. Jag tänker köra till läjets fisk i morgon förmiddag.
    Ha det så bra annars/Vanja

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Visst är jag hemma imorgon förmiddag! Du är välkommen hit på en fika om du vill. Ring mig när du är här i krokarna. 0709-699942 Mvh Marina

    SvaraRadera