lördag 21 juli 2012

Fiskpaket på grillen

Så här i grilltider så har det en förmåga att bara bli kött på grillen. Så här vill jag tipsa om att grilla "allt i ett" paket på grillen. I princip kan du lägga i vad du vill.

Det här grillade vi i söndags, det där med mått får ni höfta. Det enklaste är att göra ett paket var. Låt barnen göra "sitt" paket och lägga i vad dem vill ha.

Börja med att skala och koka potatis. Den ska inte vara helt genomkokt. Detta kan du göra tidigare eller dagen innan om du vill.

Paketen:
Ta en rejäl bit ugnsfolie eller dubbel vanlig folie. Smöra arket väl.
Börjag med att lägga på den halvkokta potatisen, skiva eller tärna den - vilket du vill.
Strimla purjolök och lägg på efter smak
Lägg på fisken, jag lagade på frysta laxfileér som hade fått tina. Skär fisken i lite mindre bitar och lägg på potatisen och purjolöken.
Överst lägger du rikligt med dill, pressa över lite citronsavt och häll på lite grädde, kanske 0,5 dlLägg även på en smörklick. Salta och peppra.
Vill du kan du även ha i lite tomater eller sockerärter.

Vik ihop paketet väl, så att det inte rinner ut någon vätska.

Så här långt kan man förbereda! När ni ska äta så ta fram paketen någon halvtimma innan ni ska grilla. Lägg dem sedan på den heta grillen i ca 15 min. Kolla så att fisken är färdiggrillad.

Detta blir jättegott, alla smaker och safter stannar kvar i paketen!

1 kommentar:

  1. Finns det något godare, jag bara älskare detta paket. Sist mosar jag potatisen i såsen och njuter, det ska helst vara färskpotis.
    Undrar om det kommer något som jag inte tycker om någon dag. Spännande.

    SvaraRadera