fredag 19 oktober 2012

Katrinplommonsufflé

Denna dessert väcker barndomsminnen hos mig! När mormor levde så lagade hon ibland en dessert med mosade katrinplommon och vispad grädde, vad det mer var i vet jag inte och något recept har jag inte heller.

Förra helgen hade vi Lina och Stefan hemma på middag och då fick jag för mig att göra en sufflé till desserLt och det blev en katrinplommon sufflé och den var supergod.

Det här behövs till 4 personer:

16 kärnfria katrinplommon
10 hackade mandlar
skalet av en halv citron
1 msk konjak
0,5 del socker
4 äggvitor

Lägg katrinplommonen i blöt i vatten i ca 10 min. Ta upp dem och hacka dem i småbitar. Hacka mandeln och riv citronen. Lägg detta i en plommonen, citronen och mandeln i en liten skål, häll på konjaken.
Så här långt kan du förbereda.

Smöra 4 portionsformar eller en större eldfast skål (inte vid) sockra skålen invändigt.
Sätt på ugnen på 150 grader.
Vispa äggvitorna till hårt skum. Vispa sedan ner sockret, lite i taget. Tillsätt sedan katrinplommonblandningen under vispning.
Fördela smeten i formarna, platta till med en stekspade så blandningen är kant i kant med skålen.

Grärra i 15 - 20 min mitt i ugnen. Öppna inte luckan under gräddningen.

Servera suffleérna nylagade och gärna med en klick vispad grädde, jättegott!!!

Inte det bästa fotot men ni ser så fint suffleérna stigit!

1 kommentar: