onsdag 3 oktober 2012

Yoghurtbaguetter

När jag handlar köper jag oftast hem jäst, ganska ofta hamnar den dessvärre i soppåsen, känner ni igen detta?

Sedan är jag också en hamster - jag handlar och handlar och trycker in i frysen så nu är det dax att äta ur den, det känner ni väl inte igen?

Häromdagen lagade jag broccolisoppa och tänkte att med hembakat gott bröd blir detta en bra middag. Här får ni mitt recept:

2 dl vatten
25 g jäst
3 dl naturell yoghurt
2 tsk salt
1 l vetemjöl, vetemjöl special eller dinkelsikt. Blanda gärna olika sorter
1 tsk socker

Gör så här:
Blanda ut jästen i lite av vattnet (ljummet).
Tillsätt resten av vattnet, yoghurt, salt, socker och 10-11 dl av mjölet.
Arbeta degen väl, gärna 10 minuter. Lång tid ger godare och segare bröd. Låt degen jäsa i minst 1 timma.
Knåda degen på mjölat bakbord. Skär degen i 4 lika stora bitar. Baka ut baguetterna genom att rulla ut längder och sedan tvinna dem lite. Låt jäsa i ytterligare 30 minuter på plåten.
Grädda mitt i ugnen på 225 grader i cirka 20 minuter.

Det blir 3 - 4 baguette beroende på hur stora du gör dem.

1 kommentar:

  1. Haha, jag kände inte allllllllls igen mig ;-)
    Jag håller också på att tömma frysarna, just hemkommen ifrån landet med en bärkasse full, sedan undrar jag alltid när jag la in detta i frysen, lovar mig själv varje gång jag ska frysa in något att jag ska skriva datum på påsarna, hur svårt kan detta vara.

    SvaraRadera