onsdag 28 november 2012

Lussebullar

Nu är det snart jul igen och en härlig mattid närmar sig.
Till helgen har jag tänkt baka lussebullar. Första gången jag bakade lussebullar var jag inte så förtjust i saffran men nu kan jag inte tänka mig en lussebulle utan saffran men det väljer du själv.

Detta receptet ger ca 35 bullar:

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst för söta degar
1,5 dl socker + 1 sockerbit
2 ägg
1 - 1,5 påse saffran
ca 15 dl vetemjöl

Smält smöret, häll i mjölken och låt den bli fingervarmt.
Rör ner jästen och tillsätt socker och ägg, stöt saffranet med sockerbiten i en mortel och blanda
Tillsätt mjölet lite i taget. Kör degen i en hushållsassistent. Täck över degen och låt den jäsa i 30 minuter.
Sätt ugnen på 250 grader. Ta upp degen och forma till lussebullar.
Låt bullarna jäsa under handduk i 30 minuter.
Pensla bullarna med uppvispat ägg, och garnera med russin.

Grädda bullarna cirka 5 minuter. Låt dem svalna under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar