tisdag 29 maj 2012

Blomkålsgratäng

Kål i alla former är nyttigt och gott. Min familj tycker inte om blomkål men ibland gör jag en gratäng som blir både lunch och middag till mig.
Till en av mina förrätter i helgen hade jag blomkål men behövde inte mer än 250 g så jag hade mycket kvar. Så här lagar jag min gratäng:

Skär loss buketterna från stocken, lägg dem i en kastrull. Salta och täck med vatten, låt koka i 10-15 min, tills kålen är mjuk. Sätt på ugnen på 225 grader.

Under tiden gör du en ostsås, gärna med en god lagrad ost. Vill du vara bekväm så fungerar det med Keldas ostsås.

När blomkålen är mjuk heller du av vattnet och lägger den i en smord eldfast form. Strö över rökt skinka, kassler eller stekt bacon. Häll över ostsåsen och strö över lite ströbröd.

Gratinera i ugnen i ca 15 min. Klart att äta!

Gratängen på bilden här är lite "blek" då jag gratinerar den när jag ska äta den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar