fredag 25 maj 2012

Västerbottenlax med ljummen potatissallad och romsås

Så här till pingst så tycker jag att lax passar bra. Är det nu också så att vi får fint väder så passar denna rätt ännu bättre. Receptet har hittade jag en gång i Allt om mat och det har hängt med genom åren (säkert en 8 - 10 år).

Ingredienser:
600 g skinn- och benfri laxfilé
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
2 msk mjöl
1 st ägg, uppvispat
125 g västerbottensost, finriven
1 msk smör, till stekning

Potatissallad
600 g färskpotatis
200 g färsk grön sparris
200 g sockerärter
1 msk smör
1 dl dill, hackad
0,5 tsk salt

Romsås
2 dl gräddfil
100 g löj- eller sikrom
1 dl gräslök, fint skuren
1 krm salt
0,5 krm peppar, nymald

Tillagning
1. Sätt ugnen på 200°. Borsta och skrapa potatisen väl. Koka den i lättsaltat vatten 15-20 min. Slå av vattnet. Skär av det nedersta på sparrisen och skär i bitar om de är stora. Koka sparrisen ca 2-3 min och sockerärterna ca 1 min. Spola av grönsakerna i kallt vatten.
Förbered under tiden sås och lax.

2. Sås: Blanda gräddfil, rom och gräslök. Smaka av med salt och peppar.

3. Skär laxen i portionsbitar. Salta och peppra och vänd bitarna runt om i vetemjöl, sedan i ägg och sist riven ost. Hetta upp smör i en panna med släpplättbeläggning och stek laxen ca 2 min på medelstark värme på båda sidor. Hit kan förberedas.

4. Sätt in laxen i 200°, 3-5 min tills den känns färdig och är nästan helt genomstekt. Tiden beror på hur tjock laxen är och om den är nystekt eller har kallnat.

5. Dela potatisen i mindre bitar och slunga den varm i smör tillsammans med sockerärter och sparris. Tillsätt dillen och smaka av med salt.

6. Lägg upp och servera på varma tallrikar.

Servera med ett gott glas vitt vin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar