torsdag 10 maj 2012

Gerds Svearutor

Vill ni ha en god fika till helgen så tycker jag att ni ska testa detta receptet.

På min arbetsplats har vi "fredagskaka" - det innebär att vi turas om att bjuda på fika på fredagar. Det kan vara hembakat eller köpt, vad man själv känner för.
Då jag försöker gå ner några kilo så har jag gått ur vår fredagsfika men för ett par veckor sedan var det min arbetskamrat Gerd som hade fika.

Gerd tillhör dem som nästan alltid bjuder på något hembakat och trots att jag inte är med på fikan så tog jag ändå en kaka och den var supergod! Så jag frågade Gerd om receptet och om jag fick lägga ut det på bloggen och det fick jag gärna göra.

Kakan påminner lite om en tosca kaka fast det är kakao i bottnen och nötter i toscan.

Här kommer receptet:

4 ägg
3 dl socker
2 dl vetemjöl
2 msk kaffepulver
2 tsk bakpulver
2 msk kakao
100 gr smält smör

Vispa ägg och socker poröst.Smält smöret.Blanda de torra ingredienserna och vänd ner i äggsmeten, tillsätt sist det smälta smöret.

Glasyr:
150 gr nötter
150 gr smör
1,5 dl socker
2 msk vetemjöl
2 msk mjölk

Hacka nötterna. Blanda alla ingredienserna till toscasmeten och låt det koka upp.

Häll smeten till kakan i en smörad och bröad långpanna (eller på bakplåtspappaer), sätt in i ugnen 225 gr ca 10 min.

Ta ut ur ugnen och bred över toscasmeten, sätt in i ugnen igen och låt stå tills glasyren får fin färg.

Väldigt god kaka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar