torsdag 9 augusti 2012

Bröd med lagrad ost

Detta bröd passar bra till det mesta, till en sallad, en soppa eller till kräftskivan.
Välj en god lagrad ost att ha i brödet, ex en Allerum, Prästost, Cheddar eller Svecia. Brödet är godast att äta nybakat. Tänk bara på att sätta degen i tid då det ska jäsa många timmar.

Receptet ger två bröd:
5 dl kallt vatten
25 g jäst
500 g dinkelmjöl
300 g vetemjöl special
1 msk salt
150 g lagrad ost

Blanda vatten, jäst, och salt, tillsätt mjölet successivt tills det har en bra konsistens. Spara lite mjöl till utbakningen. Arbeta degen smidig ca 10 min. Skär osten i tärningar och tillsätt den.
Låt degen jäsa i kylen över natten, minst 8 tim.
Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och forma den till två kransar på bakplåtspapper på en plåt med bakplåtspapper.
Klipp några snitt på ovansidan och låt jäsa ytterligare 1 tim.
Sätt ugnen på 250º. Grädda bröden i nedre delen av ugnen 5 min, samtidigt som du ställer in bröden så sätt in en eldfast form med isbitar på. Den ånga som blidas ger en fin skorpa till brödet. Sänk värmen till 200º och grädda ytterligare ca 30 min.

Nästa gång tror jag att jag bakar detta brödet i baguettform då jag tyckte det blev lite för maffiga skivor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar