tisdag 21 augusti 2012

Ceasarsallad

Häromkvällen hade jag "tjej-träff".
Då bjöds det på Ceasarsallad, det smakade så bra. Naturligtvis finns det färdig dressing att köpa men vill du göra din egen så kommer här recept.

Så här gjorde jag min sallad till 5 personer:

5 kycklingfileér
smör att steka i
salt och peppar
5 skivor formfranska
smör
2 vitlöksklyftor
3 krukor romansallad
en scharlottenlök
1 avokado
7 körsbärstomater
hyvlad parmesanost
5 skivor parmaskinka eller kallrökt skinka

Ceasardressing:
2 äggulor
1,5 msk rödvinsvinäger
3 sardeller
0,5 liten scharlottenlök
1-2 vitlöksklyftor
1,5 msk dijonsenap
2 dl rapsolja
1,5 dl riven parmesanost
ev lite vatten

Salta och peppra kycklingen, bryn den och låt den eftersteka ca 10 min eller tills den är genomstekt. Ta upp den och låt den svalna invirad i aluminiumfolie

Kantskär formfranskan, skär brödet i tärningar. Smält ca 35 - 4o g smör i stekpannan, pressa i de 2 vitlöksklyftor, passa så att inte vitlöken bränns. Lägg i brödtärningarna och stek dem 5 - 10 min tills de får fin färg. Lägg dem sedan i en långpanna och låt dem torka i ugnen i 150 gr ca 15 min.

Lägg ut parmaskinkan på en bakplåtspapperklädd plåt, sätt in dem i 250 gr varm ugn ca 5 min, vänd någon gång och se upp så den inte bränns. När skinkan blivit hård är den klar. Låt den svalna på hushållspapper.

Dressingen:
För att göra dressingen så använd en mixer eller en blender. Lägg i äggulorna, den hackade löken och vitlöken, senap, rödvinsvinägern och sardellerna. Mixa, späd (droppa) sedan försiktigt med oljan under vispning. Tycker du att dressingen är för tjock kan du späda den med lite vatten. Tillsätt parmesanosten och smaka av.

Lägga ihop sallad:
Skölj och skär salladen grovt, skölj och skiva tomaterna, skiva löken, kycklingfilén och avokadon.
Lägg salladen i botten på ett stort fat. Blanda i tomater, avokado och skivad lök. Skär kycklingen i tunna skivor och lägg på. Smula över parmachipsen och krutongerna. Till sist hyvlar du över parmesanost
Servera dressingen i en skål till.

Egentligen ska salladen blandas med dressingen men då inte alla tycker om ceasardressing kan man ha den bredvid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar