lördag 4 augusti 2012

Getostcheesecake

Det här receptet har jag komponerat själv. Jag har utgått från ett recept på kall getosttårta.
Den här cheesecaken ska serveras ljummen gärna med lite ruccola och parmaskinka. Du kan ha den som förrätt eller på en buffé.

Pajdeg:
125 g smör
2,25 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Hacka samman smör och mjöl till en grynig massa, tillsätt de kalla vattnet och arbeta snabbt ihop till en deg.
Låt degen vila 30 min i kylskåp.

Getostfyllning:
200 g chevré ost
2 dl creme fraiche
200 g philadelfia ost naturell
2 ägg

Ta bort de vita höljet på chevré osten, lägg den i en kastrull tillsammans med 1 dl creme fraiche. Smält ihop detta på svag värme. Tillsätt sedan resten av creme fraichen och philadelifiaosten, rör ihop till en jämn smet. Tillsätt däreter 2 uppvispade ägg.

Sätt på ugnen på 225 grader. Tryck ut pajdegen i en pajform, nagga med en gaffel och förgrädda 10 min.
Ta ut pajformen och häll ostsmeten i pajskalet och grädda på 200 g i ca 25 min eller tills dess att ostsmeten har "satt sig".

Den här pajen räcker till ca 10 - 12 personer. Är ni inte så många så gör en halv sats i en mindre pajform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar