tisdag 22 november 2011

Ädelostcheesecake med pepparkaksbotten

I helgen var det första gången jag åt pepparkakor med ädelost och det var verkligen gott!
Det måste ju gå utmärkt att göra en cheesecake tänkte jag och googlade mig fram till ett recept men jag är lite klen när det gäller ädelosten så att jag kommer att ädra receptet en del. Min varinat är då:

175 g pepparkakor
75 g smör
300 g ädelost
100 g creme fraiche
100 g naturell philadelfia ost
2 gelantinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 minuter. Smält smöret, mixa pepparkakor i matberedare och blanda. Fördela "degen" i en bakpappersklädd form med löstagbar kant, 24 cm i diameter.
Mixa ädelosten, philadelifian och crème fraichen. Krama vattnet ur gelatinet och smält det i en kastrull på svag värme. Rör ner gelatinet i ostmixen och fördela på pepparkaksbotten.
Ställ i kylen i minst 2 timmar för att stelna.

Vid servering kan du pudra på lite kanel och ev strö över lite pumpafrön. OBS Jag har ännu inte provlagat detta så ev blir det någon ändring på receptet

1 kommentar: