onsdag 16 november 2011

Tilltugg till glöggen

Till helgen har jag tänkt att vi ska provsmaka på årets glögg.
Det finns många små goda tilltugg till glöggen och jag har tänkt dela med mig av mina favoriter.

Dagens recept har jag hittat på själv (nästan), ivarjefall hur jag tror att den gjordes.
Vi fick den som tilltugg förra året på Christmas Black & White på restaurang 57 grader Nord.

Det här behöver du:
kavring
kvibille gräddädelost
creme fraich
sultan russin (gula russin
flytande honung
lite smör

Några timmar innan du ska ha tilltugget kan du lägga sultanrussinen i lite flytande honung så att dem marineras i honungen.

Skär bort kanterna på brödet, bred på ett tunt lager honung. Stek brödskivorna tills ytan känns lite rostad. När bördet är klart tar du upp det och låter det svalna
Under tiden kan du mosa ädelosten och blanda den med creme fraiche, ca 2/3 ost och 1/3 creme fraiche.

Skär sedan brödet i tärningar, ca 1,5 x 1,5 cm stora. Spritsa eller klicka på osten och lägg till sist på ett sultan russin.

Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar