måndag 17 oktober 2011

Paj med ädelost, skinka och broccoli


Lånad bild

Det finns många goda pajer, själv föredrar jag lökpaj framför andra men när barnen ska äta får jag anpassa mig till vad dem tycker om. Så här gör jag min paj:

Pajdeg:
3 dl vetemjöl
125 g smör eller margarin
2 msk vatten

Häll mjölet i en matberedare, tillsätt smöret i tärningar. Kör tills det blir en grynig massa. Tillsätt vattnet och kör tills det blir en deg.
Låt degen vila i kylskåp minst i 30 minuter.
Har du ingen matberedare går det lika bra att göra för hand. Hacka ihop smöret väl med mjölet innan du tillsätter vattnet. Knåda sedan ihop till en slät deg, låt vila på samma sätt som ovan.

Fyllning:
250 g broccoli (fryst)
125 g rökt skinka
3 ägg
3 dl mjölk (eller 2 dl mjölk och 1 dl grädde)
100 g ädelost
100 g lagrad ost.

Sätt på ugnen på 225 grader. Kavla ut pajdegen eller tryck ut den i en pajform, nagga med en gaffel. Grädda ca 15 min. Under tiden föbereder du fyllningen.
Koka broccolin enligt anvisningar på förpackningen. Låt broccolin svalna. Tärna skinkan och riv osten. Vispa samman ägg och mjölk (och ev grädde) och lite svartpeppar + ev lite salt.
När pajskalet är förgräddat lägger du i broccolin och strör över skinkan och den lagrade osten. Smula över ädelosten. Sist häller du över äggstanningen.
Sänk värmen till 200 grader och grädda pajen i 20 - 25 min eller tills äggstanningen har stelnat.

Servera med en god sallad

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar