lördag 3 december 2011

Pappas köttkorv

Sedan pappa dog för drygt 2 år sedan har jag inte ätit någon köttkorv. Kräsen som jag är har jag insett att vill jag ha köttkorv så måste jag laga den själv. Detta var något som mamma och pappa gjorde i december varje år. Så fick jag och Anita några korvar var. När den var slut så fick vi vänta och längta efter att mamma och pappa skulle göra en ny laddning.

Pappa hann lära oss göra korven. Några riktiga recept fanns inte utan allt är återskapat ur hans minne. Av den här satsen blir det cirka 15 köttkorvar.

Dessa ingredienser behöver du:
2 kg nötfärs
1 kg fläskfärs
0,5 kg späck
potatismjöl
3 gula lökar
2 - 3 stora kokta potatisar
5 m fjälster av nöt
salt och peppar

Montera köttkvarnen på hushållsassistenten. Mal alla ingredienser varvat med varann.

Montera blandaren på assistenten. Lägg i smeten, tillsätt ca 1,5 msk vitpeppar, salt och kryddpeppar. Lös upp 2 dl potatismjöl med ca 2 dl vatten, blanda därefter ned detta i smeten. Späd med ytterligare 2 - 4 dl vatten tills det blir en lagom konsistens.

Lägg fjälsterna i kallt vatten. Fyll sedan ca 1 dl vatten i fjälstret och pressa det igenom hela tarmen.

Montera kvarnen utan skivan men med pipen som är avsedd för korvstoppning. Trä sedan på hela fjälstret på pipen och börja att stoppa korven. Knyt den sedan i lagom stora korvar. Nu är korven klar och kan förvaras i frysen tills du vill äta den. När du ska tillaga den gör du såhär:

Lägg den upptinade korven i en rymlig kastrull. täck med vatten. Lägg i ca 3 - 4 kryddpepparkorn, lagerblad, en lök skuren i klyftor och salt. Sjud i ca 25 min. Obs. korven får inte koka för då spricker den.

2 kommentarer:

  1. Jag har i flera år tänkt att jag skall prova att göra egen korv. När min mormor gick bort och hennes prylar skulle delas upp tog min mor över mormors assisten, och jag fick då överta mammas assistent, med korvstoppningstillbehör och annat. Men... så skall man ju få tag på recept, också. Det här är det första receptet jag skall testa! Det 'låter' gott, liksom! Om du har fler recept, hoppas jag du hör av dig :) Och god jul, förresten!

    SvaraRadera
  2. Så roligt att du vill testa!!! Min pappa var charkuterist hela sitt liv....läs gärna mitt inlägg Beles charketuri & skeppsfurnering. Får önska dig en riktigt god jul också!!!

    Marina

    SvaraRadera