torsdag 26 januari 2012

Hemlagade hamburgare

Visst kan man köpa färdiga frysta hamburgare men hur goda och nyttiga är dem?

Testa att laga dina egna hamburgare, det är så himla gott!
Så här gör jag mina:

Häll upp lite drygt 0,5 dl ströbröd och 1,5 dl vatten. Låt detta stå och svälla i 5 min, det ska vara som en lös smet.
Riv en halv gul lök och 2 vitlöksklyftor, blanda ner det i ströbrödet. Tillsätt 2 msk ketchup, 0,5 msk kalvfond, salt och peppar. Blanda runt och tillsätt 1 kg nötfärs. Om du inte kan smaka på köttfärssmeten så provstek en liten klick och tillsätt ev mer kryddor. Forma till 8 stora bullar som du plattar ut när du lägger dem i stekpannan.
Jag brukar bryna mina och sedan köra färdigt dem i ugnen ca 15 min.

Till detta har vi hamburgerbröd, sallad, gurka, tomat, paprika, en skiva ost, stekt lök, lite amerikansk hamburgerdressing. Leif och barnen äter pommes frites till och jag gör mina egna.
Min smalvariant gör jag så här: Skala två ganska stora potatisar, skär dem i stavar i pommes storlek. Lägg potatisstavarna i en skål, häll på någon tesked olivolja och blanda runt. Lägg ett bakplåtspapper i en eldfast form, salta och peppar. Stek i ugn i 225 grader i ca 30 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar