fredag 27 januari 2012

Risonisallad med spenat och parmesan

Risoni är en pasta som ser ut som lite större riskorn. Denna sallad är väldigt god, kanske lite mer passande till vår och sommar. När jag serverar en buffé så brukar jag ha med den. Receptet är till 20 portioner men det är bara att minska ner. Observera att mängden är räknad till en buffé som ensamrätt blir det inte lika många portioner

1 pkt Risoni, 500 gr
2 liter grönsaksbuljong (tärning)
500 g färsk spenat
1 msk smör
3 - 4 vitlöksklyftor
1 tsk salt
00,5 tsk vitpeppar

Garnering:
2 dl grovriven god parmesan
2 dl ruccola
100 g svarta oliver

Koka risonin i buljongen i 11 min. Häll den i ett durkslag och låt den rinna av. Hacka och smörfräs spenaten snabbt. Pressa över vitlöken.
Blanda ihop detta och krydda. Häll upp på ett stort uppläggningsfat och stör över parmesan. ruccola och oliver. (då jag inte tycker om oliver brukar jag utesluta dem.

På min buffé brukar jag ha denna sallad till den honungsmarinerade kycklingen ni fick recept på tidigare i veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar