måndag 16 januari 2012

Yoghurt

Sist jag var och handlade så fastnade jag på mejeriavdelningen. Herregud så många olika produkter det finns! Och vad är skillnaden? Det finns säkert 15 olika creme fraicher, keso och andra smaksatt produkter.
Jag ska ha yogurt nu när mitt nyttigare liv har börjat. Vad ska man välja, turkisk? grekisk? rysk?

Idag har jag varit inne på en leverantörs hemsida, Lindahls mejeri. Så här skriver dem om yogurt:

Turkisk yoghurt 10% - mild med en behaglig syra. En allroundyoghurt som passar lika bra naturell till färska bär, som till kalla krämiga såser.

Grekisk yoghurt 10% - frisk, något syrligare än Turkisk yoghurt. Innehåller mer protein vilket ger fastare konsistens. Perfekt i desserter, tzatziki och andra sammanhang där du vill balansera sötma och få en fastare konsistens.

Rysk yoghyurt 17% - Lyxigt krämig men med yoghurtens friska syra. Perfekt istället för crème fraiche, grädde och smetana, då den har likvärdiga kokegenskaper men är betydligt magrare.

Nu blir det kanske lite enklare att välja produkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar