tisdag 3 januari 2012

Smoothie

Som ni säkert vet är smoothie är en kall och oftast söt dryck som består av frysta eller färska frukter, bär eller grönsaker. Smoothien kan jämföras med milkshake, men till skillnad från en milkshake innehåller en smoothie sällan glass eller mjölk, utan istället yoghurt, och har därför en något tjockare konsistens. En smoothie serveras väl kyld, därför används ofta frysta frukter eller bär, annars används ofta krossad is. Smoothien blev populär på 90- och 2000-talet och är numer vanligt förekommande i både caféer och mataffärer. Ordet kommer från engelskans smooth, som betyder len, slät.
Ur Wikepedia

En smoothie är en bra start på dagen. Särskilt för mig som har svårt att äta direkt när jag vaknar men ändå har ett behov att få något i sig innan fikat på jobbet.

Det finns massor av recept på smoothie, själv gör jag oftast på banan, hallon och naturell yougurt. I princip kan du hälla i vilka bär eller frukter du har hemma. Har du ingen blender så fungerar det bra med mixerstav också.
Jag har även läst att man kan ha i en halv avokado och det ska bara så gott, detta ska testas.
Återkommer med recension när jag testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar