lördag 24 september 2011

Äppelkaka i långpanna

Lite eftermiddagsfika ska vi ha idag. Har bakat äppelkaka i långpannan, receptet är min systers:

Äppelrutor

3 ägg
3,5 dl socker
100 g smör
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl
2,5 tsk bakpulver
4-5 äpplen
kanel och socker

Sätt på ugnen på 200 gr, smöra och bröa en långpanna. Vispa äggen och sockret så det blir poröst. Smält smöret och häll i mjölken och låt detta koka upp. Häll denna varma blandningen i äggsmeten och vispa sakta. Mät upp mjölet och blanda det med bakpulvret, rör ner det i smeten.
Häll smeten i långpannan.
Skala och skär äpplena i tunna klyftor, blanda dem med socker och kanel. Lägg äpplena i rader på smeten.

Grädda i ca 30 min, låt svalna och skär i rutor.

2 kommentarer:

  1. Har tappat min mors recept,men detta var samma,vilken tur jag har

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absurt, min flickvän påstod precis exakt samma sak när hon läste receptet.

      Radera