lördag 17 september 2011

Kokostosca

Ljuvlig doft sprider sig i huset! Jag har precis bakat en Kokostosca, mina grannar Kristina ggr 2 kommer på fika och då måste vi ha något gott till kaffet. Så här är receptet:

Kokostosca

Ingredienser till chokladkakan:
175 g smör
3 dl strösocker
1,5 dl kakao
0,5 dl sirap
3 ägg
1,5 dl mjöl

Sätt på ugnen på 175 gr. Vispa de rumsvarma smöret med sockret tills det blir vitt. Tillsätt kakaon och sirapen och rör runt. Blanda i ett ägg i åt gången och rör runt, häll till sist i mjölet och rör till en slät smet.
Lägg bakplåtspapper i en form ca 25 x 35 cm eller en mindre långpanna. Häll i smeten och grädda i ca 30 min, kakan ska gärna vara lite kladdig. Låt kakan sedan svalna.

Ingredenser till toscasmeten:
75 g smör
1 dl sirap
0,5 dl grädde
2,75 dl socker
200 g kokos.

Smält smöret i en kastrull, tillsätt alla ingredienser utom kokosen. Låt detta småkoka i ca 5 min. Häll sedan i kokosen, blanda runt och låt detta koka upp. Häll smeten över kakan och sätt in den i ugnen ca 15 min till. Låt den svalna lite innan du skär den i bitar.

Servera gärna med lite vispad grädde.

1 kommentar: