torsdag 15 september 2011

Fiskgratäng

Ska ni handla fisk så åk till Läjets fisk!!! Färskare fisk kan inte köpas i Varberg. Så där har jag varit idag och inhandlat torskfilé och räkor.

För att underlätta matlagningen imorgon så förbereder jag gratängen idag. Så här gör jag fiskgratäng:

Sätt på ugnen på 225 grader, smörj en eldfast form. Fileérna delar jag i två eller tre delar beroende på hur stora de är. Lägg fisken i formen, salta och peppra. Täck formen med alumniumfolie och sätt in i ugnen, ca 15 - 20 min.

Under tiden fisken är i ugnen skalar jag potatis, jag brukar göra "vanligt" potatismos och lägga i en äggula i moset, krydda med salt och peppar.

Därefter gör jag en bechamel sås (vit stuvning), lägger i rikligt med hackad dill, saltar och pepprar. Låter stuvningen småputtra i ca 5 min. Därefter lägger jag i mina skaldjur, smakar av med lite citron. När jag gör stuvningen så använder jag mjölk, ev lite av fiskspadet och kanske 1 dl grädde och ev en liten skvätt vitt vin. I denna stuvningen ska jag ha räkor och kräftor, köp helst oskalade skaldjur det blir godare.

Häll av spadet från fisken, sprista eller klicka ut moset runt fisken, häll på stuvningen. Så här långt kan du förbereda.

Har du gjort iordning gratängen dagen innan ska du gratinera i ugnen i 200 - 225 gr ca 30 min(tills den är varm och potatismostopparna blivit bruna). Ska du äta gratängen samma dag så behöver du inte gratinera den lika länge för då är ju moset och stuvningen redan varma.

Servera med lättkokta sockerärter, grön sparris och broccoli. Supergott!!!

Som ni märker anger jag inte någon mängd fisk eller antal potatisar, jag tänker att ni anpassar det till er familj. När jag gör min gratäng idag så har jag 850 g torskfilé, jag gör rejält med mos och stuvning efter vad jag tror blir lagom. Denna maträtt är en av min familjs favoriter så jag gör mycket och blir det något över blir det en himla god matlåda till jobbet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar