fredag 23 september 2011

Skaldjursgryta med saffransaioli

Imorgon ska jag laga skaldjursgryta. Basen i soppan är skaldjursfonden som jag gjorde för några veckor sedan och frös in. Det är min Lina som lärt mig och här kommer hennes recept.

Skaldjursgryta
4 pers

Ingredienser till såsen:
3 schalottenlökar
1 vítlöksklyfta
2 msk tomatpuré
1 morot
färsk timjan
1 msk smör

Skala och hacka grönsakerna, fräs dem i smöret tillsätt tomatpurén. Häll på 7 dl skaldjursfond. Låt detta koka ner till två tredjedelar återstår. Tillsätt 4 dl vitt vin, koka ytterligare och låt detta reduceras till ca två tredjedelar återstår.
Tillsätt 3 dl grädde, låt småputtra en liten stund (5 min). Smaka av med salt, vitpeppar och en skvätt konjak. Sila bort grönsakerna och såsen är klar. Tycker du skaldjursmaken är för tunn kan du tillsätta lite Hummerfond (flaska).

Grönsaker till skaldjursgrytan:
1 knippe grön sparris
100 g sockerärtor eller sugersnaps
2 morötter
1 halv purjolök
färsk broccoli

I princip kan du ta vilka grönsaker du tycker om eller som du har hemma.
Skala sparrisen, bryt av stjälken (kastas eller sparas till en soppa) skär den i sneda bitar, strimla sockerärtorna och purjolöken. Skala och hyvla morötterna i tunna skivor. Broccolin delas i småbuketter.
När du förberett såsen och skurit alla grönsaker lägger du i dem i såsen och låter dem småkoka 5 min ca (de ska fortfarande vara lite krispiga).

Fisk du behöver:
4 hg torskrygg
2 - 3 hg laxfilé
4 hg räkor med och eller kräftor med skal.

Fisken tillagar jag i ugnen. Skär fisken i 3 x 3 cm stora kuber, lägg dem i en smord form, salta och peppra. Täck formen med folie och baka i 225 gr ca 10 min. Skala räkorna/kräftorna.

När du serverar blir det bäst om du lägger fisken direkt i tallrikarna och häller på såsen och grönsakerna och toppar med räkorna.

Till detta serverar jag ett gott surdegsbröd eller en baguett och saffransaioli och ett glas gott vin ex Molina.

Saffranaiolin gör jag på ex 1 dl creme fraice, 1 dl majonäs, 1 - 2 pressade vitlöksklyftor och saffran, salt och lite peppar.
Mortla lite salt med saffran, tillsätt övriga ingredienser och rör runt.

Smaklig måltid!

1 kommentar:

  1. En liten finjustering på "mitt" recept är att jag inte brukar sila såsen förräns den är färdig. Då får såsen mer smak av grönsakerna och blir lite extra mustig!

    SvaraRadera