måndag 26 september 2011

Lasange al Forno


Bilden på lasangen är inte min utan lånad från nätet.

I slutet av 1970-talet lagade jag Lasange för första gången i mitt liv. Hittade receptet i någon veckotidning, där hette det Lasange al Forno.
På den tiden var vi 4 tjejer som träffades ibland och "tjötade" och åt. Det var min tur att ha hem gänget och jag bjöd på detta - dom tyckte att det var så jäkla gott! När det sedan en tid senare var min tur att ha hem gänget igen så sa dom: KAN VI INTE FÅ LASANGE!

Idag när jag lagar lasange så gör på nästan samma sätt förutom att förr var du tvungen att för-koka lasange plattorna och det var lite söl med det. Så här gör jag min lasange, receptet räcker till ca 6 pers.

1 stor gul lök
2 vitlöksklyftor
ca 800 g nörfärs
morot
1 förp krossade tomater
1 msk kalvfond
1 msk kinesisk soya
lite ketchup
basilika
12 - 15 lasangeplattor

Ingredienser till oståsen:
50 g smör
0,5 dl vetemjöl
8-10 dl standardmjölk
3 dl riven lagrad ost.

Skala och hacka löken, låt den brynas. Lägg i färsen och stek till den blivit grynig, skala och hacka moroten och tärna den smått. Lägg moroten i köttfärsröran. Häll i 1 msk kalvfond eller oxfond, 1 msk kinesisk soya och lite ketchup, sist heller du i de krossade tomaterna. Fyll förpackningen med så mycket vatten den rymmer och häll över färsen. Krydda med basilika, salt och svartpeppar. Nu kan detta stå och småkoka på svag värme, gärna någon timma.

Under tiden gör jag ostsåsen. Smält smöret i en kastrull, gärna teflon. När smöret är smält häller du i mjölet och vispar runt. Det ska bli en tjock massa, när du inte får i mer mjöl späder du med mjölk. Närmare en liter men ta 6-7 dl till att börja med och låt de koka upp. Ser såsen fortfarande för tjock ut så späd med mer mjölk. Såsen kan vara lite tunn, det gör inget för den tjocknar när man lägger i osten.
Lägg i osten och låt den smälta, smaka av med salt och peppar.

Nu är allt klart för att lägga ihop lasangen. Sätt på ugnen på 225 grader, smörj en eldfast form. Nu ska du varva allt. Jag brukar börja med lite köttfärs, sedan ostsås och plattor. Upprepa detta i så många lager du vill ha men du ska sluta med plattor. Lasangen ska se "såsig" ut för att plattorna suger åt sig mycket vätska. Spara lite ostsås och ringla den överst på plattorna, strö gärna över lite extra riven ost.

Sätt in lasangen i ugnen i ca 30 min. Blir den för mörk så täck med aluminiumfolie.

Servera lasangen med en god sallad, gärna vitkålssallad, lite gott bröd och ett glas rött! Njut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar