lördag 8 oktober 2011

Biscotti med mandel

Imorgon har barnens skola skördedag. Föräldrarna bakar, saftar, syltar, gjuter i betong mm och alla klasser har "sitt" bord. Pengarna barnen tjänar går till klasskassan och en framtida skolresa.
Vi har tänkt bidra med Rödlöksmarmelad och Mandelbiscotti. Dessa biscotti är enkla att laga och väldigt goda!

Mandelbiscotti

Ingredienser:
100 g smör
1 dl råsocker
½ dl strösocker
2 ägg
5½ dl vetemjöl
1 kryddmått salt
2 tsk bakpulver
½ msk vaniljsocker
1½ dl mandel

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200 grader. Blanda smöret med sockret (båda sorterna). Rör ner äggen, ett i taget.
Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker och salt. Tillsätt det till äggblandningen och rör till en jämn smet.
Rosta mandlarna i en stekpanna, tillsätt dem i smeten.
Knåda degen och rulla till 4 tjocka längder. Lägg dem på en bakplåtspapper i en långpanna. Platta till längden lätt med handen. Strö över lite råsocker.

Grädda mitt i ugnen 15 min, sänk sedan värmen till 175 grader och grädda ytterligare 15 min. Längderna ska vara genombakad och torra när dem är klara.
Skär längderna i sneda bitar, låt dem ligga kvar på plåten. Sänk värmen till 100 grader och låt dem torka ytterligare 10 min.
Låt dem sedan kallna på ett galler.

4 kommentarer:

  1. Det här låter gott :) Ska testa det här receptet i helgen.

    SvaraRadera
  2. Hej, hoppas att du kommer att tycka om dem!

    SvaraRadera
  3. Det här ska jag nog prova på! :)

    SvaraRadera