tisdag 18 oktober 2011

Mannerströms järpar

När jag fyllde 50 år fick jag Leif Mannerströms kokbok Husmanskost. Har väl tittat lite i den men inte uppskattat den förrän nu sista tiden. Lina har lånat kokboken och varit helt lyrisk över en del recept så nu har även jag börjat laga mat ur den boken. Detta recept har jag inte lagat tidigare men det ser gott ut.

Här är ingredienserna:
800 g köttfärs
½ dl ströbröd
1 dl mjölk
100 g torkad frukt
1 gul lök
½ knippe persilja
1 ägg
3 dl vispgrädde
1 msk Kikkoman soya
salt och peppar
smör till stekning

Garnityr:
1 slanggurka
en kvarts chilifrukt
½ knippa persilja

Dressing:
1 msk ljus sirap
½ msk vitvinsvinäger
½ msk vatten
peppar

Gör så här:
Sätt på ugnen på 175 grader. Blötlägg ströbrödet i mjölken.
Dela den torkade frukten i mindre bitar. Skala och finhacka löken, hacka persiljan. Blanda färsen med ströbrödet, ägget, grädden, hälften av persiljan, löken och frukten. Smaka av med soyan samt salt och peppar.
Spola ena handen och en matsked i ljummet vatten och forma åtta stora ovala bullar. Lägg dem på en smod plåt och grädda mitt i ugnen i ca 20 min tills de har fått fin färg.

Ta vara på stekskyn till såsen.
Såsen finner du under ett eget inlägg.

Så här mitt i veckan känns det onödigt lyxigt att ha så mycket grädde i järparna så jag tänker byta ut en del av grädden mot mjölk. Jag testar med 1 dl röd mjöl och 1 dl grädde.

Garnityret:
Blanda alla ingredienser till dressingen. Hyvla gurkan, finhacka chilin och blanda med resten av persiljan. Slå dressingen över och låt detta stå och dra i ca 20 min

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar