lördag 8 oktober 2011

Ketchup

Ketchup tror jag nästan inte någon av er har "lagat" utan man köper färdig. Det finns en mängd olika sorter Findus, Felix, Heinz med mera. Själv känner jag inte någon större skillnad på dem men sonen säger att Heinz är bäst, så oftast köper jag den.

En dag i somras bläddrade jag i lite reklam och såg ett recept på hemlagad ketchup och tänkte: Detta måste jag testa! Vilken skillnad på smak!
Så har ni lite tomater och tid så prova att laga detta. Här är receptet:

Ketchup

Till ca 3 dl ketchup:
5 mogna röda tomater
1 liten gul lök
2 vitlöksklyftor
½ dl vitvinsvinäger
½ dl tomatpuré
½ dl farinsocker
1 msk worcestersås
1 tsk salt
1 krm nymald svarpeppar

Gör så här:
Skålla och skala tomaterna, skär dem sedan i bitar. Skala och finhacka lök och vitlök. Lägg tomater, lök, vitlök, vinäger, tomatpuré, socker, worcestersås, salt och peppar i en kastrull.
Koka upp och låt allt småkoka i cirka 20 min. Mixa ketchupen slät.
Låt den kallna och förvara den i kylskåp så håller den i flera veckor.

Denna ketchupen ger en helt annan mustighet och smak än köpt. Så har ni en stund över så testa, jag tror inte att ni blir besvikna!

1 kommentar:

  1. Trodde den skulle bli rinnig då den är gjord på färska tomater, som innehåller en hel del vatten. Ketchupen blev dock mirakulöst nog dryg (och väldigt god).

    SvaraRadera