måndag 10 oktober 2011

Kotletter med rotsakspytt

Imorgon står det kotletter på schemat. När jag lagar kotletter så saltar och pepprar jag dem. Sedan bryner jag dem i stekpannan, sänk sedan värmen och häll på lite vatten och kinesisk soya. Skala en morot och en gul lök , dela grönsakerna och lägg i stekpannan tillsammans med kotletterna. Detta får småputtra någonstans mellan 30 - 45 min, tills de känns riktigt möra.

För ett tag sedan lagade jag en rotsaktspytt och det var himla gott och det passar till vilket kött du vill. Idag tänker jag servera det till kotletterna.

Här kommer recept till 4 pers:

6 potatisar
2 morötter
1 palsternacka,
en klick smör
salt och peppar
2 dl grädde

Sätt på ugnen på 200 gr. Skala potatis och rotfrukter och skär dem i cm stora tärningar. Smält lite smör i en form eller i en långpanna, lägg i rotfrukterna, salta och peppra. Låt dem steka i ugn ca 30 min. Känn om rotsakerna är mjuka, är dem det så häller du på grädden och låter dem stå i ugnen ytterligare 5 min. Känns rotsakerna hårda så låt dem stå inne en stund till innan du häller på grädden.

Denna pytt kan du servera till vad du vill i köttväg. Den kan vara ett alternativ till klyftpotatis eller gratäng. Hoppas att ni tycker om det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar