tisdag 25 oktober 2011

Pepparrot

Idag ska jag använda mig av pepparrot. Denna krydda har jag lärt mig äta nu på gamla dagar. Det började med att Lina ville ha riven pepparrot på fiskpudding, jag tog då pytte pytte lite men man lär sig. Nu tycker jag att det är supergott.

Har googlat lite om pepparroten och faktan här nedan är hämtad från Inge Andersson Eftr Mariebergs odlingar i Fjärås:

"Pepparroten har en lång historia som kultur- och medicinalväxt. Ursprunget är något osäkert men troligtvis härstammar den från södra Ryssland. På 1300-talet kom pepparroten till Sverige, den togs in i landet med invandrande munkar som började odla den i klosterträdgårdarna. Pepparroten blev populär på grund av sina medicinska egenskaper. Den ansågs bland annat kunna läka sår, lindra feber och värk samt till och med kunna bota dövhet. Man medförde ofta pepparrot på långfärder till sjöss, då den som en följd av den höga C-vitaminhalten kunde hålla skörbjuggen borta.

Även dagens människor använder pepparrot i medicinskt syfte. Det är vanligt att man äter pepparrot mot högt blodtryck, huvudvärk, förkylning, värk i kroppen (gikt, ischias) och för att underlätta matsmältningen."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar