torsdag 6 oktober 2011

Blomkålssoppa

Idag står det soppa på vår matsedel. Soppan gjorde jag iordning igår kväll för att underlätta för gubben ikväll då han ska laga maten och köra barn till simning och dans.
Själv ska jag tillsammans med mina arbetskamrater till Grappa på after work, det ska bli kul!
Så soppan får bli min lunch imorgon.

Blomkål - visst smakar det bättre än vad det luktar?

Lite fakta om dagens huvudingrediens:
Blomkål är en grönsak i kålfamiljen (Brassica oleracea) som är mycket nyttig. Den äts vanligtvis kokt, men kan även ätas rå eller inlagd. Vilda former av huvudkål växer allmänt i medelhavsländerna, i södra Storbritannien och i södra Irland. De odlade formerna härstammar från Mindre Asien. Odling av blomkål blev allmänt i Europa under 1500–talet. Blomkål odlas nu allmänt i hela världen.Vit blomkål är vanligast, men det finns även grön och violett.

Recept på min Blomkålssoppa:
ca 1,2 liter soppa

600 g blomkål
1 liten gul lök
0,5 äpple
6 dl grönsaksbuljong
2 dl mjölk
1 dl grädde eller creme fraiche
1 klick smör
2 msk hackad gräslök
salt och peppar

Skölj blomkålen och dela den i små buketter. Koka upp buljongen och lägg i blomkålen. Koka på svag värme tills den är väl kokt, ca 10 - 20 min.
Under tiden blomkålen kokar skalar du och finhackar äpplet och löken. Lägg i smöret i en kastrull, fräs äpplet och löken utan att det tar färg. Häll i lök- och äppelfräset i blomkålen och mixa det tillsammans med blomkålen. Tillsätt mjölken och grädden/creme fraichen, mixa soppan smaka av med salt och peppar. När du severar strör du över den hackade gräslöken.

Servera med ett gott bröd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar