fredag 28 oktober 2011

Mat trender på 1900-talet

Jag minns vad jag ofta bjöd på på 80-talet. Fylld franska var en av klassikerna - en hel barkis som du skar ett lock på. Gröpte ur innehållet och fyllde den med stuvning på bayonneskinka, champinjoner och purjolök! Eller så bjöd vi på crepes, varma mackor var också populärt.

På 60-talet när jag var barn minns jag att mamma och pappa brukade bjuda på tre-rätters. Förrätt var då sparrissoppa (Blå Band) och kex med roquefordost, sedan var det någon stek och till dessert serverades ofta någon fromage gjord på pulver. Tänk på hur det såg ut i speceriaffären förr, en liten mjölkdisk som innehöll ett fåtal produkter. På 60-talet fanns det skummjölk, vanlig mjölk med en fetthalt, grädde, smör, något margarin och fil. Då såldes mjölken i flaskor, i slutet av 60-talet ersattes flaskan med trekantiga tetrapack.

Jämför med i dag - hur många olika sorters fil och yogurt finns det idag. Vi har också kanske ett 15 tal olika smaksatta creme fraicher, keso, kesella etc, etc

1 kommentar:

  1. Hej! Längtar du också efter julen? Besök då min julblogg! Där kan du nu delta i en utlottning om två biljetter till IKEAS julbord! :) Varmt välkommen in! http://lisasvinterland.blogspot.com

    SvaraRadera