tisdag 11 oktober 2011

Gröt

Frukost är något som jag helst äter när jag varit vaken i några timmar men det fungerar inte så bra när man jobbar. För att få i mig lite energi ska jag försöka äta gröt på morgonen.
Igår morse blev det havregrynsgröt men det var inget vidare - men hunden fick en stadig frukost :)
Nu har jag precis ätit en skål mannagrynsgröt med lite socker, kanel och mjölk, det var gott! Så började jag fundera på vad är mannagryn???

Mannagryn - kallas vanligtvis den proteinrika mjölkärnan från hårda vetesorter (och andra sädesslag). De mannagryn vi köper i handeln kommer från vete som man får som en mellanprodukt vid mjölberedning.
Äkta mannagryn bereddes ursprungligen av mannagräsets frön. Man samlade in de mogna fröna med håvar, med vilka man skummade ytan av det vatten där mannagräset växer.Mannagräset kom från Polen eller Baltikum.
Fröna torkades och skalades ("skräddes") sedan i en kvarn.

Kanske lite intressant att veta?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar